leerlingvolgsysteem koppelen
Een praktische handleiding
Hoe je ParnasSys of ESIS koppelt met Onderwijs in Beeld en leerkrachten accounts geeft.
Door Stijn Dautzenberg op 9 maart, 2023
Inhoudsopgave
De schoolbeheerder
Alles omtrent het leerlingvolgsysteem en accounts kan worden beheerd door iedere gebruiker met de rol "schoolbeheerder". De schoolbeheerder heeft in het gebruikers scherm toegang tot het submenu "leerkrachten".
Autorisatie sleutel genereren
Onderwijs in Beeld werkt samen met zowel ParnasSys als ESIS. Om een koppeling te maken met het leerlingvolgsysteem heb je een autorisatie sleutel nodig. Je kunt deze autorisatie sleutel zelf genereren in het leerlingvolgsysteem nadat je de koppeling "Onderwijs in Beeld" in het leerlingvolgsysteem hebt geactiveerd.
ParnasSys
Navigeer in ParnasSys naar "Beheer" en klik op "Koppelingen". Klik in de lijst met koppelingen op "Onderwijs in Beeld". Kun je de koppeling niet vinden in de lijst met beschikbare koppelingen? Stuur dan berichtje naar Onderwijs in Beeld en wij zullen de koppeling zo snel mogelijk activeren voor jullie school.
Klik linksonder in het scherm van de Onderwijs in Beeld koppeling op de groene "Afnemen" knop. Klik vervolgens linksonder in het scherm op "Nieuwe autorisatiesleutel instellen" en deel de autorisatie sleutel via de Leesapp om de koppeling te voltooien.
ESIS
Log in ESIS en ga naar het Menu -> Instellen -> Koppelingen. Navigeer bij "Beschikbare koppelingen" naar "UWLR Leerlinggegevens". Klik bij de "Onderwijs in Beeld" koppeling op activeren.
Vul Daarna de benodigde gegevens in waarbij de verificatiecode aan de volgende eisen moet voldoen: De verificatiecode dient te beginnen met uw brin- en vestigingsnummer (bijvoorbeeld: 01AA00). De totale tekenreeks dient minimaal 20 en maximaal 50 tekens lang te zijn.
Klik op "Gereed" om de koppeling te bevestingen en deel de autorisatie sleutel via de Leesapp om de koppeling te voltooien
SomToday
Log in bij SomToday als beheerder en navigeer naar het Menu -> Beheer -> Instelling -> UWLR-koppeling. Via de knop "UWLR-koppeling toevoegen" kun je per vestiging een koppeling maken.
Klik op opslaan om de autorisatiesleutel te genereren en deel de autorisatiesleutel via de Leesapp om de koppeling te voltooien.
Autorisatie sleutel delen
Zodra je de autorisatie sleutel hebt verkregen is het nog belangrijk om de sleutel via de Leesapp door te geven. Navigeer naar het gebruikers scherm en het sub-menu "leerkrachten". Klik linksboven op het gebruikers toevoegen knopje.
In dit formulier selecteer je het leerlingvolgsysteem en vul je de autorisatie sleutel in.
Hoe voeg ik accounts toe aan leerkrachten?
Nadat je het leerlingvolgsysteem hebt gekoppeld worden dagelijks de leerlingen en leerkrachten op school gesynchroniseerd met de Leesapp.
In het leerkrachten sub-menu zie je nu alle leerkrachten die zijn toegevoegd via het leerlingvolgsysteem, maar zij kunnen ze nog niet direct inloggen. Dat zie je aan het rode inlogmethode knopje.
Klik op het inlogmethode knopje van de gebruiker waaraan je een inlogmethode wil toevoegen. Je kunt kiezen uit:
- Boekenlegger koppelen
- Microsoft koppelen
- Google koppelen
Herhaal deze actie voor iedere leerkracht die je een account wil geven.
Welke rol geef ik een gebruiker?
De laatste stap is het toekennen van een of meerdere rollen aan het account van collega's en hulpouders. Iedere rol heeft andere permissies en een ander perspectief.
- Biebbeheerder:
Heeft alle rechten voor het beheren van de bibliotheek. Denk hierbij aan: bibliotheken aanmaken, boeken toevoegen en boeken uitlenen. - Leerkracht:
Mag boeken uitlenen aan leerlingen in de eigen klas en boeken lenen op de klassenpas. - Biebassistent:
Mag helpen met het toevoegen van boeken en het boeken uitlenen aan alle leerlingen op school, maar ziet geen AVG gevoelige gegevens. - Waarnemer:
Kan het gebruik van de Leesapp monitoren. - Schoolbeheerder:
Kan de koppeling met het leerlingadminstratiesysteem maken, de accounts beheren, het abonnement wijzigen en facturen inzien.
Herhaal deze actie voor ieder account, todat iedereen de juiste rol(len) heeft.