Schoolbieb advies
De 3 schoolbibliotheek uitleensystemen.
Een uiteenzetting van drie verschillende soorten uitleensystemen voor de schoolbibliotheek. Welk uitleensysteem past bij jullie school?
1
Een kaartensysteem
Een kaartensysteem is een simpel systeem waarbij ieder boek een kaart krijgt.
Lees meer ➜2
Een traditioneel uitleensysteem
Een traditioneel uitleensysteem is te vergelijken met het systeem van de openbare bibliotheek.
Lees meer ➜3
De Leesapp
De Leesapp is een gebruiksvriendelijk uitleensysteem voor basisscholen met leesbevordering als uitgangspunt.
Lees meer ➜Voor wie is dit?
Je werkt op een basisschool en zoekt een uitleensysteem om de schoolbibliotheek te beheren.
Want zonder een uitleensysteem merk je dat het een uitdaging is om de schoolbibliotheek op orde te houden. Welke boeken staan er eigenlijk in de bieb? Wie heeft welk boek en is het boek dat ik wil (voor)lezen nu wel beschikbaar?
Want je wilt in beeld brengen welke boeken de leerlingen eigenlijk lezen. Zijn er boeken die meer aandacht verdienen en zijn er boeken die nog gesaneerd kunnen worden?
Want je wilt volgen welke boeken leerlingen leuk vinden zodat je ze beter kunt helpen met het kiezen van een passend boek.
De 3 schoolbibliotheek uitleensystemen
We hebben drie verschillende soorten uitlenensystemen voor je op de rij gezet. Met deze gedetailleerde vergelijking geven we een idee over de mogelijkheden, voor- en nadelen en de gebruikskosten van iedere oplossing.
Daarbij zijn drie belangrijke aspecten in acht genomen:
- Gebruiksvriendelijkheid: Is het voor iedereen makkelijk te gebruiken? Of ligt de verantwoordelijkheid bij een specifiek persoon?
- Flexibiliteit & toegankelijkheid: Is het op verschillende manieren in te zetten en hoe kunnen we ervoor zorgen dat de boeken toegankelijk zijn voor de leerlingen?
- Leesbevordering: Is het mogelijk om leerlingen goed te ondersteunen bij het kiezen van de juiste boeken?
- Een kaartensysteem
Een kaartensysteem is een simpel systeem waarbij ieder boek een kaart krijgt.
Wanneer een leerling een boek wil lenen, neemt de biebbeheerder de kaart uit het boek en schrijft het de naam en de groep van de leerling op de kaart. Wanneer de leerling het boek inlevert, stopt de beheerder de kaart weer terug in het boek.
Dit systeem scoort qua flexibiliteit en gebruiksvriendelijkheid goed, omdat het zowel voor de hele school als per klas ingezet kan worden en vrijwel iedereen een boek aan een leerling kan uitlenen.
Voor leesbevordering is het systeem minder geschikt, omdat er weinig inzicht gecreëerd wordt in het leesgedrag en de betrokkenheid van leerlingen. Daardoor lezen leerlingen minder vaak een boek dat goed bij ze past.
Om actief te werken aan leesbevordering in de schoolbibliotheek is het aan te raden om ook bij te houden welke boekkeuzes een succes waren en welke niet. Op die manier kunnen leerkrachten leerlingen op basis van hun leesgeschiedenis helpen met het kiezen van een leuk en passend boek.
- Een tradioneel uitleensysteem
Een traditioneel uitleensysteem is te vergelijken met het systeem van de openbare bibliotheek. Het is uitsluitend geschikt voor een grote centrale collectie en valt snel af voor basisscholen waar boeken veelal verspreid door te school staan.
De boeken worden bij een dergelijk systeem allemaal voorzien van een unieke barcode waarmee de computer het boek kan identificeren. Het plakken van de barcodes kost veel tijd en er moeten barcode scanners worden aangeschaft.
Anders dan bij het kaartensysteem gaat het lenen en inleveren van een boek bij deze digitale oplossing sneller. Dat is wel zo handig wanneer er een grote groep leerlingen voor je staat die allemaal een boek willen lenen en inleveren.
Het nadeel is dat zo'n traditioneel systeem vaak ingewikkeld in elkaar zit waardoor slechts een handje vol enthousiastelingen de schoolbibliotheek kan beheren. Daardoor zien we keer op keer dat zo'n schoolbieb vaak te beperkt toegankelijk wordt en dat gaat echt ten koste van het leesplezier op school.
Stel jezelf daarom de vraag of het de moeite waard is om een complex systeem op te tuigen met computers, barcode printers en scanners. Past deze strikte benadering wel bij onze basisschool?
Het inwerken van de boeken kost vaak veel tijd en je moet er echt induiken om te begrijpen hoe het uitleensysteem werkt. Een leerkracht vertelde me ooit. Meestal probeer ik het zelf wel uit te vinden, maar dit systeem laat zich niet echt uitvinden.
Voor leesbevordering zijn sommige systemen meer geschikt dan andere. Leerlingen kunnen boeken zoeken op thema en het handje vol biebbeheerders kan de leesgeschiedenis van iedere leerling zien.
- De Leesapp
De Leesapp is een gebruiksvriendelijk uitleensysteem voor basisscholen met leesbevordering als uitgangspunt. Door het leesgedrag te volgen wordt het team geïnspireerd om de collectie te verbeteren, leerlingen te helpen met het kiezen van een boek en de betrokkenheid van leerlingen vast te houden.
Het is niet nodig om barcodes te plakken, want het gebruikt barcodes die al op het boek zitten. Daardoor kun je de schoolbieb in één dag kan inscannen. Leerkrachten vertellen dat ze met een tradioneel uitleensysteem soms wel twee jaar bezig waren!
De flexibele Leesapp werkt het op telefoons, tablets en laptops waardoor iedereen makkelijk een boek kan lenen. De mogelijkheden zijn oneindig:
Biebouders die met een iPad in de centrale schoolbibliotheek boeken uitlenen.
Leerlingen die zelfstandig een boek lenen via een Chromebook.
Leerkrachten die met hun telefoon boeken lenen aan leerlingen in de klas.
Er is hierbij geen goede of foute keuze, alleen afwegingen die voor- en nadelen kennen. De keuze is aan jou. Lees meer over het personaliseren van jullie schoolbiebproces in de complete schoolbieb gids.
Door het leesgedrag te volgen helpen we leerlingen aan de hand van persoonlijke boektips met het kiezen van een leuk en passend boek. Zo voorkomen we dat leerlingen onbewust boeken kiezen die het echt niet bij ze passen en worden onderbelichte boeken in de schoolbieb optimaal benut.
Leerlingen die meermaals door een verkeerde boekkeuze verveeld of gefrusteerd raken, haken snel af en het kost veel energie om ze opnieuw bij het lezen op school te betrekken. Met de Leesapp krijgen leerkrachten en biebhelpers krachtige middelen om dit proactief in de schoolbibliotheek te bestrijden.
Wat kan een basisschool zich nog meer wensen van een uitleensysteem?
De 3 schoolbibliotheek uitleensystemen in één overzicht
Kaartensysteem | Traditioneel systeem | de Leesapp | |
---|---|---|---|
Barcodescanner | Niet van toepassing | Terminal set-up* | Telefoon-, tablet en laptopcamera |
Volgnummer | Niet van toepassing | Unieke nummer | ISBN boek |
Benodigde tijd om boeken 'in te werken' | 2 minuten per boek | 5 minuten per boek | 10 seconde per boek |
Beheerpreciesie | Soepel | Strikt | Soepel tot strikt |
Toegankelijkheid | Zeer toegankelijk | Beperkt | Zeer toegankelijk tot beperkt |
Flexibiliteit in fysieke inrichting | Klassenbibliotheken | Centrale bibliotheek | Centrale bibliotheek of klassenbibliotheken |
Flexibiliteit in procesinrichting | Via bibliothecaris of leerkracht | Via bibliothecaris | Via bibliothecaris, leerkracht of leerling zelf |
Boektips | Van de leerkracht | Op basis van thema | Op basis van een uniek leesprofiel |
Inzicht in leesgedrag | Inzicht in gelezen titels | Inzicht in gelezen titles | Inzicht in gelezen titles en leesmeters |
Inzicht in leesvaardigheid | Nee | Nee | Inizcht in leesvaardigheid met trendvoorspelling |
Collectie-uitbreding | Nee | Nee | Collectieadvies op maat |
*Terminal set-up bestaat uit een computer met scherm, labelprinter en barcodescanner.
Maak kennis met de Leesapp
Hoe de Leesapp van Onderwijs in Beeld helpt bij het beheren van jullie schoolbibliotheek.
De boekencollectie inscannen en inventariseren.
Het inscannen van de boekeninventaris is de eerste stap richting de perfecte schoolbibliotheek.
Het werkt eenvoudig via je telefoon, tablet of laptop. Oude randapparatuur zoals barcode scanners aanschaffen is overbodig. Je zou morgen al kunnen starten!
Een gebruiksvriendelijk en modern uitleensysteem.
Een moderne en eenvoudige omgeving zonder verwarrende functies die je toch niet gaat gebruiken. Op die manier heeft jullie team het inscannen, lenen en terugbrengen van boeken zo onder de knie.
Zoek binnen 24 globale thema's.
Met de zoekfunctie zijn alle boeken op school automatisch gecategoriseerd op deze 24 globale thema’s. Het werkt net zoals Spotify.
Ook is het mogelijk om boeken te zoeken op titel en auteur en weet iedereen precies waar ieder boek is.
Iedere leerling altijd het juiste boek.
We bouwen voor iedere leerling een uniek leesprofiel op basis van het leesgedrag. Met welke hoofdpersoon kan een leerling zich identificeren? Leest de leerling liever fictie of informatie boeken? Wat vindt de leerling interessant?
Met dit unieke leesprofiel van zo'n 1000 variabelen kunnen we voorspellen hoe groot de kans is dat een leerling een boek uitleest.
Met de boekaanbevelingsfunctie kan ieder leerling zelfstandig of onder begeleiding van een leerkracht altijd een passend boek kiezen dat beschikbaar is in de schoolbibliotheek.
Hoe leen ik een boek uit?
1
Scan de boekenlegger
Iedere leerling krijgt een eigen boekenlegger die de beheerder met zijn telefoon kan scannen.
2
Leen het nieuwe boek
Scan de barcode van het nieuwe boek en selecteer de kast waar de leerling het boek heeft gepakt.
3
Geef de voortgang door
Heeft de leerling het boek uitgelezen? Zo nee, op welke bladzijde is de leerling gestopt?
4
Lever het boek in
Nadat de Leesapp weet of de leerling het boek heeft uitgelezen, lever je het boek in.
Nooit meer wachten op biebpasjes.
Door de koppeling met ParnasSys worden nieuwe leerlingen automatisch toegevoegd en kunnen ze direct een boek lenen.
100% Grip op de bieb
Altijd helder waar ieder boek is.
Advies op maat van lokale kinderboekexperts
Deel de collectie met jullie lokale partner, zodat zij beter kunnen helpen met het kiezen van aanvullende boeken die passen bij jullie onderwijs en schoolidentiteit.