Case-study
Hoe Jenaplanschool Wittevrouwen met de Leesapp alles uit de schoolbibliotheek haalt en werkt aan het leesplezier van hun leerlingen.
Jenaplanschool Wittevrouwen is een grote school in de gelijknamige wijk Wittevrouwen in Utrecht met ongeveer 600 leerlingen.
In 2021 hebben ze enorm geïnvesteerd en hun schoolbibliotheek vernieuwd in samenwerking met Leesvink. De school heeft twee locaties en heeft om die reden een centrale bibliotheek op op beide locaties.
Sinds januari 2022 gebruiken ze de Leesapp om de bibliotheek te borgen en te werken aan het leesplezier op school. Er zijn iedere ochtend ouders aanwezig om boeken aan leerlingen uit te lenen.
In het schooljaar '22/'23 hebben we veel inzichten over het leesgedrag van hun leerlingen verzameld. In deze case-studie lees je de bevindingen.
Leerlingen
Boeken gescand
Boeken gelezen
De bevindingen
In de grafiek hieronder zie je dat 700 van de 1731 nieuwe boeken nog nooit werden gelezen. Dat komt neer op een onbenutte investering van € 9.800,-
In de ideale situatie wordt ieder boek even vaak gelezen, maar dit is natuurlijk niet realistisch. Sommige boeken zullen altijd populairder dan andere boeken blijven.
Wanneer 10% van de boeken de helft van de tijd gelezen wordt en 50% nooit, mag er echter actie ondernomen worden. De leerlingen weten niet wat ze missen!
Het is belangrijk om onderbelichte boeken en meer uitdagende boeken te promoten in de schoolbibliotheek en de klas.
% Aantal gelezen per 10% van de boeken
De oorzaak
Leerlingen kopiëren elkaars leesgedrag, waardoor een kleine groep boeken veelvuldig gelezen wordt.
Sommige leerlingen lezen hetzelfde boek meerdere keren per jaar terwijl er een nog veel vergelijkbare boeken niet gelezen zijn.
Iets minder dan de helft van de leerlingen kiezen iedere week een ander boek, ongeacht de lengte.
Sommige leerlingen lezen series in de verkeerde volgorde waardoor ze het boek en de serie niet uitlezen. Ze starten bijvoorbeeld onbewust bij Harry Potter deel 3.
De oplossing
Het is belangrijk om leerlingen te helpen met het kiezen van een passend boek. Zo worden leerlingen meer uitgedaagd en onderbelichte boeken beter benut.
In de praktijk is dit echter erg moeilijk te realiseren want:
Je weet niet precies weet welke boeken de leerlingen lezen en leerlingen vinden het lastig om hun interesses te verwoorden.
Leerkrachten lezen zelf weinig en hebben onvoldoende kennis over kinderboeken om boeken enthousiast te promoten in de klas.
Leerkrachten weten niet goed welke boeken op school aanwezig zijn en in welke boekenkast ze staan.
Daardoor is het praktisch onmogelijk om leerlingen te helpen met het kiezen van een leuk en passend boek.
Onderwijs in Beeld is toegewijd om dit probleem op te lossen zodat scholen zoals Jenaplanschool Wittevrouwen alles uit hun schoolbibliotheek kunnen halen en iedere leerling altijd een passend boek leest.