Mijn plan van aanpak
Op deze pagina vind je een compleet stappenplan met gratis hulpmiddelen voor het beheren van een schoolbibliotheek.
1
Organiseer de collectie met labels zodat iedereen zelfstandig een boek kan vinden en terugzetten.
Lees meer ➜2
Hoe zorg je voor inzicht in de collectie en hoe weet je waar ieder boek staat?
Lees meer ➜3
Hoe weet je welke boeken er gelezen worden en welke juist blijven liggen?
Lees meer ➜4
Help iedere leerling die dat nodig heeft met het vinden van een leuk en passend boek.
Lees meer ➜5
Saneer regelmatig verouderde en versleten boeken en vul jaarlijks de collectie aan.
Lees meer ➜01
Organiseren
Plak labels op de boeken zodat iedereen zelfstandig een boek kan vinden en terugzetten. Daardoor kun je leerlingen meer verantwoordelijkheid geven om de bibliotheek netjes te houden. Wanneer een boek toch verkeerd staat, zie je het in één oogopslag.
1
Beperk de keuze
Het eerste label dat je op het boek plakt is een label met betrekking tot de belevingswereld of het leesniveau van de leerling. Dit label heeft als functie om het aantal boeken waaruit de leerling kan kiezen te beperken zodat het kiezen van een passend boek makkelijker wordt.
2
Rubriceren
Het tweede label heeft als functie om de bibliotheek te rubriceren. Dit label helpt leerlingen om eenvoudig een boek te vinden en zelfstandig terug te zetten in de boekenkasten. Leerkrachten zien in één oogopslag welke boeken verkeerd zijn teruggezet waardoor de bieb altijd netjes blijft.
02
Inventariseren
De schoolbibliotheek inscannen kan weken duren wanneer je het verkeerd aanpakt. Barcodes plakken, boekinformatie toevoegen, barcodescanners aanschaffen... Je leest in dit artikel waarom dat allemaal niet nodig is.
1
Gebruiksgemak
Deze klus kan in één dag of in één jaar geklaard zijn afhankelijk van je aanpak. Het is daarom belangrijk dat je een aanpak kiest waarbij geen overbodige handelingen of apparaten nodig zijn. Op die manier scan je samen met een paar hulpouders in één middag de hele schoolbibliotheek in!
2
Borging
Om te voorkomen dat na het inscannen alle boeken op één hoop gegooid worden is het belangrijk om voor het inscannen goed na te denken over de inrichting van je overzicht. Staan de boeken verspreid over verschillende klassen? Heb je de boeken gelabeld?
3
Toegankelijkheid
Sommige scholen scannen de schoolbieb in met een ingewikkeld programma, waardoor slechts een paar mensen op school de bibliotheek kunnen onderhouden en weten waar ieder boek staat. Dit beperkt de toegankelijkheid van de schoolbieb en dat gaat ten koste van het leesplezier op school.
4
Advies
Om ervoor te zorgen dat iedere leerling altijd een passend boek kan vinden, is het van belang om een gevarieerde boekencollectie aan te bieden. Voldoet jullie collectie aan de ideale verhouding tussen leesboeken, informatieve boeken, stripboeken, etc.? Hebben jullie voldoende boeken voor iedere leeftijdsgroep?
03
Collectiebeheer
We hebben drie verschillende soorten uitlenensystemen voor je op de rij gezet en daarbij de volgende drie belangrijke aspecten in acht genomen:
1
Analoog
Een kaartensysteem is een simpel systeem waarbij ieder boek een kaart krijgt. Wanneer een leerling een boek wil lenen, neemt de biebbeheerder de kaart uit het boek en schrijft het de naam en de groep van de leerling op de kaart. Wanneer de leerling het boek inlevert, stopt de beheerder de kaart weer terug in het boek.
2
Middelbare school
Een traditioneel uitleensysteem is te vergelijken met het systeem van de openbare bibliotheek. Het is uitsluitend geschikt voor een grote centrale collectie en valt snel af voor basisscholen waar boeken veelal verspreid door te school staan.
2
Basisschool
De Leesapp is een gebruiksvriendelijk uitleensysteem voor basisscholen met leesbevordering als uitgangspunt. Door het leesgedrag te volgen wordt het team geïnspireerd om de collectie te verbeteren, leerlingen te helpen met het kiezen van een boek en de betrokkenheid van leerlingen vast te houden.
04
Leesbevordering
De meeste leerkrachten hebben naast alle andere taken niet voldoende tijd voor handen om dit goed te kunnen doen, omdat:
1
Volgen
Breng in beeld wat de leerlingen lezen, hoeveel ze lezen en of ze het boek leuk vonden. Daardoor kan de leerkracht in één oog opslag zien wie dreigt af te haken en welke boeken die leerlingen wél leuk vonden om te lezen.
2
Ontdekken
Ontdek verborgen overeenkomsten tussen de boeken in de schoolbibliotheek. Lees zelf de eerste 30 pagina's van de boeken op school of bouw samen met het leesteam een overzicht met boektips.
3
Helpen
Help leerlingen die lezen minder leuk vinden met het kiezen van een passend boek door boeken die de leerlingen wél leuk vonden te koppelen aan een van jouw boektips.
05
Collectiebeheer
Saneer regelmatig verouderde en versleten boeken en vul jaarlijks de collectie aan. Bekijk deze saneerrichtlijnen voor het opruimen van de collectie.
Met de Leesapp is het mogelijk om jullie boekencollectie te delen met een lokale kinderboekexpert, waarna jullie een gratis advies op maat ontvangen. Deze aanpak garandeert een complete en gevarieerde collectie op de meest kosten efficiënte manier.
Hieronder vind je een overzicht van alle lokale kinderboekwinkels in Nederland.
Kinderboekwinkel | Stad | Telefoon |
---|---|---|
De Vrolijke Boekenwurm | Alkmaar, Noord-Holland | 06 50 49 87 02 |
De Kinderboekwinkel | Amsterdam, Noord-Holland | 020 622 4761 |
Casperle | Amsterdam, Noord-Holland | 020 679 1101 |
Rapunsel | Assen, Drenthe | 059 230 0788 |
De Kinderboekentuin | Breda, Noord-Brabant | 076 737 0099 |
Alice in Wonderland | Den Haag, Zuid-Holland | 070 310 6992 |
De Giraf | Dordrecht, Zuid-Holland | 078 631 2386 |
Meester Mokka | Doetichem, Gelderland | 031 464 2872 |
De Boekenberg | Eindhoven, Noord-Brabant | 040 2456261 |
De Groningse Kinderboekhandel | Groningen, Groningen | 050 314 0097 |
Kiekeboek | Haarlem, Noord-Holland | 023 531 8163 |
De Toverlantaarn | Leeuwarden, Friesland | 058 212 5676 |
Silverster | Leiden, Zuid-Holland | 071 512 8658 |
Kinderboekwinkel Nijmegen | Nijmegen, Gelderland | 024 324 0096 |
Zie je Zo | Rhenen, Utrecht | 031 776 9122 |
de Kleine Tovenaar | Roermond, Limburg | 047 532 9392 |
Leesvink | Rotterdam, Zuid-Holland | 06 24 23 55 63 |
De Kleine Kapitein | Rotterdam, Zuid-Holland | 010 412 4750 |
Ver Van Hier | Rotterdam, Zuid-Holland | 010 845 1336 |
De geheime tuin | Rotterdam, Zuid-Holland | 010 229 1260 |
De Utrechste kinderboekwinkel | Utrecht, Utrecht | 030 232 2057 |
In de Wolken | Voorburg, Zuid-Holland | 070 387 8730 |
Silvester Boek en Spel | Zoetermeer, Zuid-Holland | 079 316 2519 |
De Kleine Johannes | Leuven, België | +321 623 7845 |
Hoe de Leesapp van Onderwijs in Beeld helpt bij het beheren van jullie schoolbibliotheek.
Het inscannen van de boekeninventaris is de eerste stap richting de perfecte schoolbibliotheek.
Het werkt eenvoudig via je telefoon, tablet of laptop. Oude randapparatuur zoals barcode scanners aanschaffen is overbodig. Je zou morgen al kunnen starten!
Een moderne en eenvoudige omgeving zonder verwarrende functies die je toch niet gaat gebruiken. Op die manier heeft jullie team het inscannen, lenen en terugbrengen van boeken zo onder de knie.
Met de zoekfunctie zijn alle boeken op school automatisch gecategoriseerd op deze 24 globale thema’s. Het werkt net zoals Spotify.
Ook is het mogelijk om boeken te zoeken op titel en auteur en weet iedereen precies waar ieder boek is.
We bouwen voor iedere leerling een uniek leesprofiel op basis van het leesgedrag. Met welke hoofdpersoon kan een leerling zich identificeren? Leest de leerling liever fictie of informatie boeken? Wat vindt de leerling interessant?
Met dit unieke leesprofiel van zo'n 1000 variabelen kunnen we voorspellen hoe groot de kans is dat een leerling een boek uitleest.
Met de boekaanbevelingsfunctie kan ieder leerling zelfstandig of onder begeleiding van een leerkracht altijd een passend boek kiezen dat beschikbaar is in de schoolbibliotheek.
1
Iedere leerling krijgt een eigen boekenlegger die de beheerder met zijn telefoon kan scannen.
2
Scan de barcode van het nieuwe boek en selecteer de kast waar de leerling het boek heeft gepakt.
3
Heeft de leerling het boek uitgelezen? Zo nee, op welke bladzijde is de leerling gestopt?
4
Nadat de Leesapp weet of de leerling het boek heeft uitgelezen, lever je het boek in.
Door de koppeling met ParnasSys worden nieuwe leerlingen automatisch toegevoegd en kunnen ze direct een boek lenen.
100% Grip op de bieb
Deel de collectie met jullie lokale partner, zodat zij beter kunnen helpen met het kiezen van aanvullende boeken die passen bij jullie onderwijs en schoolidentiteit.
Aanbod
Start met de Biebscan. Upgrade voor aanvullende functies. Prijzen zijn afhankelijk van de afnameperiode en de partner.
100% Grip op de schoolbibliotheek
€350,- Eenmalig
Betrokken team en leesbevordering
€350,- per jaar
Leesgedrag volgen en persoonlijke boektips
+1,00 per leerling
Vragen
De Leesapp is samen met meer dan tien scholen ontwikkeld, waardoor het goed aansluit bij de verschillende type scholen en verschillen in schoolidentiteit.
De Leesapp is speciaal ontwikkeld voor het basisonderwijs. Daardoor doet het precies wat het moet doen, zonder overbodige functies. Het is daardoor voor iedereen gemakkelijk in gebruik.
Het is mogelijk om de Leesapp al vanaf 50 leerlingen in te zetten. Leerkrachten kunnen dus onafhankelijk kiezen om de Leesapp te gebruiken in hun klas.
Om de beschikbaarheid van de boeken zichtbaar te maken, is het mogelijk om de collectie in te scannen. Dit gaat met zo’n 250 boeken per uur gemakkelijk en snel.
Het is mogelijk om een onbeperkte hoeveelheid bibliotheken aan te maken in de app en boeken daar in onder te brengen. Dit maakt filteren per (klassen)bibliotheek mogelijk.
Leerlingen krijgen allemaal een boekenlegger met QR-code, waarmee ze met een klik kunnen inloggen op ieder gewenst apparaat (telefoon, tablet en laptop).
Een traditioneel uitleensysteem wordt overbodig, omdat er bij het registreren van het leesgedrag automatisch geregistreerd welke leerlingen welke boeken lezen.
Het registreren van het leesgedrag kan gedaan worden door de biebouders bij het uitlenen van de boeken, door de leerkracht of door de leerling zelf.
De Leesapp heeft een koppeling met ParnasSys en ESIS waardoor de groepsindeling en leerlinggegevens altijd up-to-date zijn.
Ons privacybeleid voldoet aan de voorwaarden van het privacy convenant onderwijs 4.0 en Onderwijs in Beeld is aangemeld als officiele deelnemer van het convenant.
Onbeantwoorde vragen?
Plan een kennismakingsgesprek in.