Mijn plan van aanpak

Een schoolbibliotheek beheren in 5 stappen.

Op deze pagina vind je een compleet stappenplan met gratis hulpmiddelen voor het beheren van een schoolbibliotheek.

De-schoolbieb-op-orde

1

Geef de boeken passende labels

Organiseer de collectie met labels zodat iedereen zelfstandig een boek kan vinden en terugzetten.

Lees meer ➜

2

Creëer inzicht in de collectie

Hoe zorg je voor inzicht in de collectie en hoe weet je waar ieder boek staat?

Lees meer ➜

3

Kies een passend beheersysteem

Hoe weet je welke boeken er gelezen worden en welke juist blijven liggen?

Lees meer ➜

4

Stimuleer het leesplezier

Help iedere leerling die dat nodig heeft met het vinden van een leuk en passend boek.

Lees meer ➜

5

Houd de collectie up-to-date

Saneer regelmatig verouderde en versleten boeken en vul jaarlijks de collectie aan.

Lees meer ➜

01

Organiseren

Organiseer de collectie met passende labels

De-schoolbieb-op-orde

Plak labels op de boeken zodat iedereen zelfstandig een boek kan vinden en terugzetten. Daardoor kun je leerlingen meer verantwoordelijkheid geven om de bibliotheek netjes te houden. Wanneer een boek toch verkeerd staat, zie je het in één oogopslag.

De 2 label keuzevragen.

1

Beperk de keuze

Belevingswereld of leesniveau?

Het eerste label dat je op het boek plakt is een label met betrekking tot de belevingswereld of het leesniveau van de leerling. Dit label heeft als functie om het aantal boeken waaruit de leerling kan kiezen te beperken zodat het kiezen van een passend boek makkelijker wordt.

2

Rubriceren

Thema of alfabet?

Het tweede label heeft als functie om de bibliotheek te rubriceren. Dit label helpt leerlingen om eenvoudig een boek te vinden en zelfstandig terug te zetten in de boekenkasten. Leerkrachten zien in één oogopslag welke boeken verkeerd zijn teruggezet waardoor de bieb altijd netjes blijft.

02

Inventariseren

Creëer inzicht in de collectie

De-schoolbieb-op-orde

De schoolbibliotheek inscannen kan weken duren wanneer je het verkeerd aanpakt. Barcodes plakken, boekinformatie toevoegen, barcodescanners aanschaffen... Je leest in dit artikel waarom dat allemaal niet nodig is.

De 4 aandachtspunten.

1

Gebruiksgemak

Hoe snel ben ik klaar?

Deze klus kan in één dag of in één jaar geklaard zijn afhankelijk van je aanpak. Het is daarom belangrijk dat je een aanpak kiest waarbij geen overbodige handelingen of apparaten nodig zijn. Op die manier scan je samen met een paar hulpouders in één middag de hele schoolbibliotheek in!

2

Borging

Hoe behoud ik eenvoudig het overzicht?

Om te voorkomen dat na het inscannen alle boeken op één hoop gegooid worden is het belangrijk om voor het inscannen goed na te denken over de inrichting van je overzicht. Staan de boeken verspreid over verschillende klassen? Heb je de boeken gelabeld?

3

Toegankelijkheid

Hoe vindt iedereen makkelijk een boek?

Sommige scholen scannen de schoolbieb in met een ingewikkeld programma, waardoor slechts een paar mensen op school de bibliotheek kunnen onderhouden en weten waar ieder boek staat. Dit beperkt de toegankelijkheid van de schoolbieb en dat gaat ten koste van het leesplezier op school.

4

Advies

Hoe identificeer ik gaten in de collectie?

Om ervoor te zorgen dat iedere leerling altijd een passend boek kan vinden, is het van belang om een gevarieerde boekencollectie aan te bieden. Voldoet jullie collectie aan de ideale verhouding tussen leesboeken, informatieve boeken, stripboeken, etc.? Hebben jullie voldoende boeken voor iedere leeftijdsgroep?

03

Collectiebeheer

Kies een passend beheersysteem

De 3 uitleensystemen.

We hebben drie verschillende soorten uitlenensystemen voor je op de rij gezet en daarbij de volgende drie belangrijke aspecten in acht genomen:

  • Gebruiksvriendelijkheid: Is het voor iedereen makkelijk te gebruiken? Of ligt de verantwoordelijkheid bij een specifiek persoon?
  • Flexibiliteit & toegankelijkheid: Is het op verschillende manieren in te zetten en hoe kunnen we ervoor zorgen dat de boeken toegankelijk zijn voor de leerlingen?
  • Leesbevordering: Is het mogelijk om leerlingen goed te ondersteunen bij het kiezen van de juiste boeken?

1

Analoog

Een kaartensysteem

Een kaartensysteem is een simpel systeem waarbij ieder boek een kaart krijgt. Wanneer een leerling een boek wil lenen, neemt de biebbeheerder de kaart uit het boek en schrijft het de naam en de groep van de leerling op de kaart. Wanneer de leerling het boek inlevert, stopt de beheerder de kaart weer terug in het boek.

2

Middelbare school

Een traditioneel systeem

Een traditioneel uitleensysteem is te vergelijken met het systeem van de openbare bibliotheek. Het is uitsluitend geschikt voor een grote centrale collectie en valt snel af voor basisscholen waar boeken veelal verspreid door te school staan.

2

Basisschool

De Leesapp

De Leesapp is een gebruiksvriendelijk uitleensysteem voor basisscholen met leesbevordering als uitgangspunt. Door het leesgedrag te volgen wordt het team geïnspireerd om de collectie te verbeteren, leerlingen te helpen met het kiezen van een boek en de betrokkenheid van leerlingen vast te houden.

04

Leesbevordering

Stimuleer het leesplezier

Om het leesplezier te verhogen is het belangrijk dat iedere leerling altijd een leuk en passend boek leest.

De meeste leerkrachten hebben naast alle andere taken niet voldoende tijd voor handen om dit goed te kunnen doen, omdat:

  • Je van iedere leerling de leesinteresses moet weten.
  • Je voldoende kennis moet hebben van de (meeste) boeken in de schoolbibliotheek.
  • Je voor iedere leerling een inschatting moet kunnen maken welke boeken bij hem/haar passen.

De 3 stappen.

1

Volgen

Volg het leesgedrag van iedere leerling op de voet

Breng in beeld wat de leerlingen lezen, hoeveel ze lezen en of ze het boek leuk vonden. Daardoor kan de leerkracht in één oog opslag zien wie dreigt af te haken en welke boeken die leerlingen wél leuk vonden om te lezen.

2

Ontdekken

Leer de boeken kennen, van binnen en van buiten

Ontdek verborgen overeenkomsten tussen de boeken in de schoolbibliotheek. Lees zelf de eerste 30 pagina's van de boeken op school of bouw samen met het leesteam een overzicht met boektips.

3

Helpen

Help leerlingen met het kiezen van een leuk en passend boek

Help leerlingen die lezen minder leuk vinden met het kiezen van een passend boek door boeken die de leerlingen wél leuk vonden te koppelen aan een van jouw boektips.

05

Collectiebeheer

Houd de collectie up-to-date

Saneer regelmatig verouderde en versleten boeken en vul jaarlijks de collectie aan. Bekijk deze saneerrichtlijnen voor het opruimen van de collectie.

Met de Leesapp is het mogelijk om jullie boekencollectie te delen met een lokale kinderboekexpert, waarna jullie een gratis advies op maat ontvangen. Deze aanpak garandeert een complete en gevarieerde collectie op de meest kosten efficiënte manier.

Hieronder vind je een overzicht van alle lokale kinderboekwinkels in Nederland.

KinderboekwinkelStadTelefoon
De Vrolijke BoekenwurmAlkmaar, Noord-Holland06 50 49 87 02
De KinderboekwinkelAmsterdam, Noord-Holland020 622 4761
CasperleAmsterdam, Noord-Holland020 679 1101
RapunselAssen, Drenthe059 230 0788
De KinderboekentuinBreda, Noord-Brabant076 737 0099
Alice in WonderlandDen Haag, Zuid-Holland070 310 6992
De GirafDordrecht, Zuid-Holland078 631 2386
Meester MokkaDoetichem, Gelderland031 464 2872
De BoekenbergEindhoven, Noord-Brabant040 2456261
De Groningse KinderboekhandelGroningen, Groningen050 314 0097
KiekeboekHaarlem, Noord-Holland023 531 8163
De ToverlantaarnLeeuwarden, Friesland058 212 5676
SilversterLeiden, Zuid-Holland071 512 8658
Kinderboekwinkel NijmegenNijmegen, Gelderland024 324 0096
Zie je ZoRhenen, Utrecht031 776 9122
de Kleine TovenaarRoermond, Limburg047 532 9392
LeesvinkRotterdam, Zuid-Holland06 24 23 55 63
De Kleine KapiteinRotterdam, Zuid-Holland010 412 4750
Ver Van HierRotterdam, Zuid-Holland010 845 1336
De geheime tuinRotterdam, Zuid-Holland010 229 1260
De Utrechste kinderboekwinkelUtrecht, Utrecht030 232 2057
In de WolkenVoorburg, Zuid-Holland070 387 8730
Silvester Boek en SpelZoetermeer, Zuid-Holland079 316 2519
De Kleine JohannesLeuven, België+321 623 7845

Maak kennis met de Leesapp

Hoe de Leesapp van Onderwijs in Beeld helpt bij het beheren van jullie schoolbibliotheek.

De boekencollectie inscannen en inventariseren.

Het inscannen van de boekeninventaris is de eerste stap richting de perfecte schoolbibliotheek.

Het werkt eenvoudig via je telefoon, tablet of laptop. Oude randapparatuur zoals barcode scanners aanschaffen is overbodig. Je zou morgen al kunnen starten!

Een gebruiksvriendelijk en modern uitleensysteem.

Een moderne en eenvoudige omgeving zonder verwarrende functies die je toch niet gaat gebruiken. Op die manier heeft jullie team het inscannen, lenen en terugbrengen van boeken zo onder de knie.

screenshot boek
screenshot thema overzicht

Zoek binnen 24 globale thema's.

Met de zoekfunctie zijn alle boeken op school automatisch gecategoriseerd op deze 24 globale thema’s. Het werkt net zoals Spotify.

Ook is het mogelijk om boeken te zoeken op titel en auteur en weet iedereen precies waar ieder boek is.

Iedere leerling altijd het juiste boek.

We bouwen voor iedere leerling een uniek leesprofiel op basis van het leesgedrag. Met welke hoofdpersoon kan een leerling zich identificeren? Leest de leerling liever fictie of informatie boeken? Wat vindt de leerling interessant?

Met dit unieke leesprofiel van zo'n 1000 variabelen kunnen we voorspellen hoe groot de kans is dat een leerling een boek uitleest.

Met de boekaanbevelingsfunctie kan ieder leerling zelfstandig of onder begeleiding van een leerkracht altijd een passend boek kiezen dat beschikbaar is in de schoolbibliotheek.

screenshot boekaanbevelingen

Hoe leen ik een boek uit?

1

Scan de boekenlegger

Iedere leerling krijgt een eigen boekenlegger die de beheerder met zijn telefoon kan scannen.

2

Leen het nieuwe boek

Scan de barcode van het nieuwe boek en selecteer de kast waar de leerling het boek heeft gepakt.

3

Geef de voortgang door

Heeft de leerling het boek uitgelezen? Zo nee, op welke bladzijde is de leerling gestopt?

4

Lever het boek in

Nadat de Leesapp weet of de leerling het boek heeft uitgelezen, lever je het boek in.

Nooit meer wachten op biebpasjes.

Door de koppeling met ParnasSys worden nieuwe leerlingen automatisch toegevoegd en kunnen ze direct een boek lenen.

100% Grip op de bieb

Altijd helder waar ieder boek is.

screenshot boekencollectie analyse

Advies op maat van lokale kinderboekexperts

Deel de collectie met jullie lokale partner, zodat zij beter kunnen helpen met het kiezen van aanvullende boeken die passen bij jullie onderwijs en schoolidentiteit.

onderwijs_in_beeld_mockup_mobile
onderwijs_in_beeld_mockup_tablet

De Leesapp

Aanbod


Start met de Biebscan. Upgrade voor aanvullende functies. Prijzen zijn afhankelijk van de afnameperiode en de partner.

100% Grip op de schoolbibliotheek

Biebscan


  1. Schoolaccount voor altijd toegang
  2. Advies (digitale) bibliotheekinrichting
  3. Zelf de boekencollectie inscannen
  4. Import en export spreadsheet
  5. Deel de collectie met lokale partner

Betrokken team en leesbevordering

Basis


  1. Koppeling met ParnasSys of ESIS
  2. Het hele team inzicht in collectie
  3. Geavanceerde zoekmachine
  4. Bestellijst maken o.b.v. wensenlijsten
  5. Voorleestips voor leerkrachten

Leesgedrag volgen en persoonlijke boektips

Compleet


  1. Volg het leesgedrag van leerlingen
  2. Boeken uitlenen op school en voor thuis
  3. Persoonlijke boektips voor leerlingen
  4. Inzicht in leestrends en populaire / onderbelichte boeken

Vragen


Veelgestelde vragen

  1. Werkt het voor ons type school? â–¼
  2. Is het ingewikkeld in gebruik? â–¼
  3. Moet het hele team hiermee gaan werken? â–¼
  4. Staan onze eigen boeken in de app? â–¼
  5. Wat als de boeken verspreid zijn over de school? â–¼
  6. Heeft iedere leerling een eigen device nodig? â–¼
  7. Wat als we al een uitleensysteem hebben? â–¼
  8. Hoe wordt het leesgedrag en worden de leesmeters geregistreerd? â–¼
  9. Hebben jullie een integratie met ParnasSys en ESIS? â–¼
  10. Hoe gaan jullie om met de AVG? â–¼

Onbeantwoorde vragen?

Plan een kennismakingsgesprek in.